salemziba

آموزش حفظ نکات سلامتی

salemziba

آموزش حفظ نکات سلامتی

بایگانی

۲۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

این مطلب که جمع آوری آن چندین روز به طول انجامیده است راجب هورمون کورتیزول و افرادی که به آن نیاز دارند می باشد. با کمک مجلات پزشکی معتبر دنیا، راجب کورتیزول و نقشش در استرس، التهاب و اثرات رژیم درمانی و نکات مهم دیگر صحبت می کنیم.

نکات مهم درباره هورمون کورتیزول

کورتیزول، یک گلوکوکورتیکوئید (هورمون استروئید)، است که از کلسترول و در غدد فوق کلیوی ترشح می شود و معمولا در پاسخ به اتفاقات و شرایطی مانند بیدار شدن در صبح، ورزش کردن و استرس شدید آزاد می شود. اثرات گسترده و منظم کورتیزول نقش زیادی در تلاش بدن برای انجام دادن فرایندها و حفظ هومئوستاز آن دارد.

بر اساس اعلام انجمن مباحث تغذیه ای، کورتیزول هم چنین نقش مهمی در تغذیه ی انسان دارد. این هورمون با انتخاب نوع و مقدار درست از سوبسترات (کربوهیدرات، چربی یا پروتئین) مورد نیاز بدن برای رفع نیازهای فیزیولوژیکی، انرژی را تنظیم می کند. وقتی مقدار کورتیزول به شدت افزایش یابد، اثرات مضری بر وزن و عملکرد سیستم ایمنی دارد و باعث ایجاد خطر بیماری های مزمن می شود.

اثرات افزایش کورتیزول روی بدن

عدم توازن قند خون و دیابت

تحت شرایط استرس زا، کورتیزول با تجزیه ی ذخایر پروتئین در کبد با استفاده از گلوکوکورتیکوئید، گلوکز را در بدن آزاد می کند. این انرژی می تواند به جنگیدن با عامل استرس زا کمک کند. اما کورتیزول زیاد در طولانی مدت باعث تولید مستمر گلوکز می شود و منجر به افزایش قند خون می گردد.

از لحاظ نظری، این مکانیزم می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش دهد، اما یک فاکتور موثر، ناشناخته می ماند. از آن جایی که یک وظیفه ی اصلی کورتیزول خنثی کردن اثر انسولین -به ویژه تسلیم کردن سلول های مقاوم در برابر انسولین- است، زمانی که سطح کورتیزول به شدت افزایش می یابد، بدن در یک حالت کلی مقاوم نسبت به انسولین می ماند. با گذر زمان، پانکراس تلاش می کند تا با تقاضای بالا برای انسولین مقابله کند، در این حالت سطح گلوکز در خون بالا می ماند، سلول ها نمی توانند قند مورد نیازشان را دریافت کنند و این چرخه ادامه پدا می کند.

ادامه متن را با کلیک بر روی لینک زیر بخوانید:

هورمون کورتیزول چیست؟ در چه افرادی باید کاهش یا افزایش یابد؟

  • setareh bagheri
  • ۰
  • ۰

نرمی استخوان یک بیماری اسکلتی ناشی از کمبود ویتامین D، کلسیم یا فسفات است. این مواد مغذی برای قوی و سالم ماندن استخوان ها مهم هستند. افراد مبتلا به نرمی استخوان دارای استخوان های ضعیف و نرم، رشد کند و در موارد شدید، ناهنجاری های اسکلتی هستند.

نکات مهم

ویتامین D به بدن کمک می کند که کلسیم و فسفات را از روده جذب کند. ویتامین D در محصولات غذایی مختلف، از جمله شیر، تخم مرغ و ماهی قرار دارد. همچنین هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D جذب بدن می شود.

کمبود ویتامین D بدن را برای حفظ سطح کافی کلسیم و فسفات دچار مشکل می کند. وقتی این اتفاق می افتد هورمون هایی تولید می شود که کلسیم و فسفات را از استخوان آزاد می کنند. هنگامی که استخوان ها مواد معدنی را از دست می دهند، ضعیف و نرم می شوند.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به نرمی استخوان است؟

عوامل خطر عبارتند از:

سن: نرمی استخوان در کودکان بالای 6 تا 36 ساله شایع است. در این دوره زمانی، کودکان معمولا رشد سریع و بدن آنها نیاز به کلسیم و فسفات بیشتر برای تقویت و توسعه استخوان ها دارد.

رژیم غذایی: در رژیم گیاهخواری که شامل ماهی، تخم مرغ یا شیر نیست، خطر ابتلا به نرمی استخوان بیشتر است. اگر مشکل هضم شیر یا حساسیت به شکر شیر (لاکتوز) دارید، خطر ابتلا به این بیماری نیز افزایش می یابد. نوزادانی که تنها شیر مادر را می خورند می توانند کمبود ویتامین D داشته باشند. شیر مادر به اندازه کافی ویتامین D برای جلوگیری از نرمی استخوان ندارد.

رنگ پوست: کودکان آفریقایی، جزیره اقیانوس آرام و تبار خاورمیانه در معرض خطر ابتلا به نرمی استخوان هستند زیرا پوست تیره دارند. پوست تیره نور خورشید را جذب نمی کند، بنابراین ویتامین D کمتری در بدن دارند.

موقعیت جغرافیایی: بدن ما بیشترین ویتامین D را در معرض آفتاب به دست می آورد، بنابراین اگر شما در ناحیه ای با نور خورشید کم زندگی می کنید، بیشتر در معرض نرمی استخوان قرار دارید.

ژن ها: نوعی از نرمی استخوان می تواند از طریق ژن به ارث برده شود. این نرمی استخوان که نرمی استخوان ارثی نامیده می شود، از جذب فسفات توسط کلیه جلوگیری می کند.

توضیحات بیشتر را با کلیک بر روی لینک زیر بخوانید:

نرمی استخوان (راشیتیسم) چیست؟

  • setareh bagheri
  • ۰
  • ۰

در این مطلب با کمک جدیدترین تحقیقات پزشکی دنیا، طی چند روز یک مطلب کامل و علمی راجب خوراکی های مضر و مفید برای فشار خون را جمع آوری کرده و به شما تقدیم می کنیم. طبق جدیدترین تحقیقات سال 2019، مضرترین و مفیدترین خوراکی های ثابت شده درباره فشار خون در همین مطلب آمده اند.

نکاتی مهم راجب فشار خون

فشار خون، فشار بر روی دیواره ی سرخرگ‌ها است؛ چون قلب به وسیله آن خون را درون بدن پمپاژ می‌کند. این بخش مهمی از نحوه کارکرد قلب و گردش خون است. فشار خون به طور طبیعی در تمام طول زمان بسته به نوع فعالیت های فرد، بالا و پایین می‌رود. فشار خون بالا زمانی است که میزان آن به طور مداوم بالاتر از حد طبیعی باشد. فشار خون زیر 120/80 تا 139/89 میلی متر جیوه در محدوده طبیعی تا حد نرمال است. فشار خون بالا یکی از عوامل خطرساز و اصلی بیماری قلبی است. همانطور که بزرگ تر می شوید، احتمال ابتلا به فشار خون پایدار نیز افزایش می یابد.

15 غذایی که فشار خون را افزایش می دهند

کنسرو لوبیا

  • کنسرو لوبیا بوسیله سدیم برای افزایش مدت زمان نگهداری، پر می شود. هنگام خرید کنسرو لوبیا، گرفتن آن در زیر آب می‌تواند به شستن بیشتر نمک کمک کند.

الکل

  • در کمال شگفتی، مصرف الکل در واقع کاهش خطر بیماری قلبی را نشان داده ‌است. منتها مصرف الکل به طور متوسط و در مقادیر توصیه ‌شده – محدود به دو وعده در روز برای مردان و یک وعده برای زنان. الکل بسیار زیاد می‌تواند منجر به کمبود اولیه آب بدن و افزایش وزن طولانی ‌مدت شود که در نتیجه فشار خون را افزایش می‌دهد.

بیکن

  • تنها سه برش از گوشت گاو معمولی تقریبا 4.5 گرم چربی و 270 میلی‌گرم سدیم دارد.

سوپ آماده

  • با وجود ارتقاء مواد غذایی مغذی، سوپ ها با نمک و سدیم بسته بندی می شوند و بر خلاف لوبیای کنسرو شده، سوپ ها را نمی توان برای کاهش محتوای نمک شستشو داد. هنگام انتخاب سوپ ها، سعی کنید با کمک برچسپ حقایق تغذیه ای، نوع کم نمک با سدیم پایین را انتخاب کنید.

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

چه غذاها و خوراکی هایی برای فشار خون مضر هستند؟

  • setareh bagheri
  • ۰
  • ۰

در این مطلب با کمک چندین مجله معتبر پزشکی در سرتاسر دنیا، شما را با قرص/کپسول گاباپنتین، عوارض جانبی، کاربردها، نحوه مصرف اصولی و نکات مهم دیگر به طور کامل آشنا می کنیم.

نکات مهم برای مصرف گابانتین

  1. قرص گاباپنتین به عنوان دارویی ژنریک یا با نام تجاری در بازار موجود هست. نام تجاری Neurontin
  2. گاباپنتین به عنوان قرص پیوسته رهش و آهسته رهش موجود است.
  3. کپسول های گاباپنتین برای درمان صرع جزیی در بزرگسالان و کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین برای درمان دردهای عصبی ناشی از عفونت استفاده می شود.
  4. این قرص توسط پزشک تجویز می شود؛ و به صورت کپسول، قرص پیوسته رهش و آهسته رهش استفاده می شود.

چرا از این دارو استفاده می شود

قرص گاباپنتین برای درمان بیماری های زیر استفاده می شود:

  • تشنج، برای درمان حمله های موضعی (کانونی) استفاده می شود. این دارو همراه با دیگر داروها در بزرگسالان و کودکان 3 ساله که صرع دارند مصرف می شود.
  • بیماری نورالژی، این درد ناشی از آسیب عصبی است، دردی دردناک ناشی از زونا که بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. زونا بعد از عفونت با ویروس آبله ظاهر می شود. این ویروس در افرادی که آبله مرغان گرفتن بوجود می آید.

گاباپنیتن ممکن است به عنوان بخشی از یک روش درمانی مورد استفاده قرار گیرد. این به این معنی است که شما باید آن را با داروهای دیگر استفاده کنید.

نحوه عملکرد

عوارض جانبی گاباپنتین

نحوه مصرف گاباپنتین

توضیحات بیشتر را با کلیک بر روی لینک زیر بخوانید:

گاباپنتین -عوارض، کاربرد، نحوه مصرف اصولی و ...

  • setareh bagheri
  • ۰
  • ۰

در این مطلب با کمک چندین مجله معتبر پزشکی دنیا، راجب داروی خوراکی کلونازپام صحبت می کنیم. عوارض جانبی، علت استفاهد از کلونازپام، طرز استفاده اصولی و نکات مهم دیگر را در اختیارتان قرار می دهیم.

نکات مهم درباره کلونازپام

  1. قرص خوراکی کلونازپام هم به عنوان یک داروی عمومی و هم داروی با نام تجاری در دسترس است. نام تجاری: کلونوپین.
  2. کلونازپام هم به صورت قرص خوراکی و هم قرص خوراکی حل شونده وجود دارد.
  3. کلونازپام بیشتر برای درمان اختلال پانیک (هراس) و تشنج استفاده میشود.
  4. کلونازپام هم به صورت قرص خوراکی و هم قرص خوراکی حل شونده وجود دارد.
  5. کلونازپام یک داروی کنترل کننده ی مواد مخدر نیز است.
  6. کلونازپام ممکن است به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی استفاده شود؛ به این معنی که لازم است با سایر داروها مصرف شود.

هشدارهای مهم

  • این دارو یک هشدار جعبهی سیاه دارد. این جدیترین هشدار از سازمان غذا و دارو است. هشدار جعبهی سیاه، به پزشکان و بیماران دربارهی اثرات دارو که ممکن است خطرناک باشند، هشدار میدهد.
  • استفاده از کلونازپام با داروهای اپیوئید می تواند اثرات خطرناکی داشته باشد. این اثرات می توانند شامل سرگیجه ی شدید، تنفس با سرعت پایین، کما و مرگ باشند. اگر پزشکتان کلونازپام را با داروهای اپیوئید تجویز کند، مرتب از شما آزمایش خواهد گرفت. مثال هایی از اپیوئیدها: هیدروکودون، کدئین و ترامادول.
  • هشدار زمان پاسخ کوتاه: کلونازپام یک عامل کاهش دهنده ی فعالیت سیستم عصبی مرکزی (CNS) است. این نوع دارو می تواند فعالیت مغز را کاهش دهد و در قضاوت، تفکر و زمان واکنش شما دخالت کند. هنگام مصرف این دارو نباید از الکل یا داروهای دیگری که سرعت فعالیت های مغزتان را کم می کنند، استفاده کنید. هم چنین تا وقتی که درباره ی اثر دارو بر خود مطلعید، باید از رانندگی کردن، کار با ماشین آلات یا انجام کارهایی که به هوشیاری نیاز دارند، پرهیز کنید.
  • افکار یا رفتار متمایل به خودکشی: کلونازپام می تواند خطر افکار یا رفتار متمایل به خودکشی (افکار یا اعمال منجر به آسیب به خود) را افزایش دهد. اگر دچار افسردگی خیلی شدید، افکار یا رفتار متمایل به خودکشی یا هر گونه تغییر غیر معمول در افکار و رفتارتان شدید، به پزشکتان بگویید.

چگونه عمل میکند؟

عوارض جانبی کلونازپام

کلونازپام و تداخل با داروهای دیگر

برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کنید:

کلونازپام –عوارض، کاربرد، نحوه استفاده اصولی و ...

  • setareh bagheri
  • ۰
  • ۰

در این مطلب با کمک چندین مجله معتبر پزشکی دنیا، راجب قرص پرکاربرد ناپروکسن، عوارض جانبی، کاربردها و نکات مهم دیگر به طور کامل آشنا می شوید.

نکات مهم درباره قرص ناپروکسن

  1. این قرص به عنوان داروی ژنریک یا با نام تجاری در بازار موجود است. نام تجاری: .Anaprox, Naprelan, and Naprosyn
  2. دو نوع داروی تجویزی ناپروکسن وجود دارد: ناپروکسن معمولی و ناپروکسن سدیم. قرص های ناپروکسن به عنوان قرص های پیوسته رهش شناخته میشوند. قرص ناپروکسن سدیم به عنوان قرص پیوسته رهش و آهسته رهش شناخته می شود. ناپروکسن در اشکال مختلفی موجود است.
  3. تمام اشکال قرص های تجویز شده به کاهش تورم و درد کمک می کنند. آن ها برای درمان مفاصل، دردهای قاعدگی، دردهای ماهیچه و التهاب مفاصل و نقرس استفاده می شوند

چرا از این قرص استفاده می شود؟

قرص ها برای درمان درد و التهاب در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در درمان این بیماری ها به کار میروند:

  • روماتیسم مفصلی
  • آرتروز
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات
  • بیماری آرتریت ایدیوپاتیک جوانان
  • دردهای دوران قاعدگی
  • تاندونیت
  • ضعف عضلات
  • علائم بیماری نقرس

نحوه عملکرد

عوارض جانبی ناپروکسن

ناپروکسن میتواند با داروهای دیگر تداخل داشته باشد

نحوه مصرف ناپروکسن

توضیحات مربوط به عناوین بالا را با کلیک بر روی لینک زیر بخوانید:

قرص ناپروکسن برای چیست؟ مضرات، خواص و...

  • setareh bagheri
  • ۰
  • ۰

این مطلب نتیجه تحقیقات چندین مجله معتبر پزشکی و کاربردی در سطح دنیاست و در آن راجب خواص و مصرف اصولی موم عسل به طور علمی صحبت می کنیم.

استفاده پزشکی از موم عسل:

  • پارگی کوچک مقعد (شکافهای مقعدی): تحقیقات اولیه نشان می دهد، در صورتی که ترکیب موم، عسل و روغن زیتون را در ناحیه آسیب دیده به مدت 12 ساعت قرار دهند، باعث کاهش درد، خونریزی و خارش ناشی از شکاف های مقعد می شود.
  • درمانی برای خارش: تحقیقات بیانگر این است که اگر از مخلوط موم زنبورعسل، عسل و روغن زیتون به ناحیه آسیب دیده چهار بار در روز به مدت یک هفته استفاده شود، خارش را کاهش می دهد.
  • بواسیر: طبق تحقیقات اولیه، بکار بردن مخلوطی از موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون در ناحیه آسیب دیده به مدت 12 ساعت، باعث کاهش درد، خونریزی و خارش ناشی از بواسیرمی شود.
  • عفونت قارچی: تحقیقات نشان می دهد که استفاده از مخلوطی از موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون در ناحیه آسیب دیده سه بار در روز به مدت 4 هفته باعث بهبودی میشود.
  • عفونت قارچی دستگاه تناسلی: استفاده از مخلوط موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون برای ناحیه آسیب دیده سه بار در روز به مدت 4 هفته باعث بهبود این بیماری می شود.
  • عفونت قارچی پوست: طبق تحقیقات بدست آمده، استفاده از مخلوط موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون در ناحیه آسیب دیده سه بار در روز به مدت 4 هفته عفونت قارچی پوست را بهبود می بخشد.

عوارض جانبی در صورت مصرف زیاد موم عسل

  • کلسترول بالا
  • درد
  • زخم
  • اسهال
  • سکسکه

مزایا و موارد استفاده  موم زنبور عسل

من طرفدار موم زنبور عسل هستم؛ البته با توجه به کاربرد و مزایای آن. در خانه مقداری موم دارم و برای مقاصد مختلف (مثلاً مرطوب کردن لب) استفاده می کنم. موم ماده طبیعی شگفت انگیزی است که از بسیاری جهات به بهبود زندگی کمک میکند. در اینجا بسیاری از مزایا و کاربرد آنرا را بیان میکنیم:

ادامه متن را در لینک زیر بخوانید:

موم عسل چه خواصی دارد؟ چطور و کی آن را مصرف کنیم؟

  • setareh bagheri
  • ۰
  • ۰

در این مطلب با کمک یافته های جدید و کاملا علمی موسسات معتبر پزشکی-گیاهی دنیا، راجب خواص، مضرات و نحوه استفاده اصولی از فلفل سفید در رژیم غذایی مان صحبت می کنیم. در حال حاضر تنها خواص زیر برای فلفل سفید از نظر علمی ثابت شده اند و مواردی که در بسیاری وب سایت ها مشاهده می کنید عمدتا نظر شخصی است!

فواید و مضرات فلفل در یک نگاه کلی

فلفل سفید به طور گستردهای در درمان آرتروز، درد مفاصل و کاهش فشار خون به کار برده میشود؛ سلامت قلب را بهبود میبخشد، کلسترول خوب بدن را حفظ می کند، مانع ابتلا به سرطان مخصوصاً سرطان پروستات میشود. در سراسرجهان، سرطان پروستات در مردان در حال افزایش است و این ادویه طبیعی، مانعی برای ابتلا به این بیماریست. فلفل سفید برای ناتوانی جنسی هم مفید است، چرا که باعث سلامت و تحریک اسپرم میشود. به بهبود اختلالات معده و یبوست کمک میکند. این ادویه باعث بهبود عملکرد مغز نیز می شود.

ارزش غذایی فلفل سفید

فلفل سفید، فاقد سدیم است و به همین دلیل غذایی سالم برای بیماران مبتلا به فشار خون میباشد. چربی اشباعشده ندارد و برای افرادی که به دنبال رژیم غذایی سالم هستند مفید است. سطح کربوهیدرات 23? و سطح رژیم غذایی 104? در هر 100 گرم فلفل سفید میباشد. هر 100 گرم از این ماده حاوی 296 کالری است. علاوه بر این، حاوی 35? ویتامین C و 26? کلسیم میباشد. منگنز در آن فراوان یافت میشود به همین دلیل به متابولیسم بدن کمک می کند. سلنیوم موجود در فلفل سفید برای بهبود هورمونهای جنسی مردانه و درمان ناتوانی جنسی مفید میباشد. روی در فلفل سفید سبب بهبود حرکت اسپرم و افزایش تعداد آنها میشود. همچنین روی موجود در آن سبب تراکم ماهیچه ورشد مو میشود.

ادامه توضیحات را در لینک اصلی زیر بخوانید:

 فلفل سفید چه خواص و چه مضراتی دارد؟ چطور و کی آن را مصرف کنیم؟

  • setareh bagheri
  • ۰
  • ۰

کدو سبز در واقع میوه ایست که در دسته سبزیجات قرار گرفته است و به شکل شگفت انگیزی سرشار از مواد مغذی و با ارزش است. از میان انبوه خواص مفید کدو سبز می توان به بهبود روند هضم غذا، لاغری و دیابت، جلوگیری از پیری زودرس و ده ها مورد دیگر اشاره کرد. تمامی خواصی که در این مطلب می خوانید جزو خواص ثابت شده علمی هستند و فوایدی به جز این موارد حداقل تا سال 2019 برای کدو سبز ثابت نشده است.

کدو سبز یکی از اعضای دوست داشتنی خانواده کدوهاست که از آمریکای مرکزی به نقاط دیگر جهان نیز راه پیدا کرد. این گیاه محبوب در آب و هوای گرم و مناطقی که خاک مرطوب و حاصلخیز دارند رشد می کند و از زمان کاشت تا اولین برداشت آن چیزی حدود 35 تا 60 روز طول می کشد. کدو سبز می تواند 63 سانتیمتر رشد کند اما معمولا وقتی به ارتفاع 12 سانتیمتری رسید بهترین زمان برای برداشت کدویی خوش عطر و طعم است. به طور کلی سبزیجات تیره رنگ حاوی مواد مغذی بیشتری هستند؛ اما درباره ارزش غذایی کدو چقدر می دانید؟ دقت کنید بهترین روش برای مصرف کدو سبز، رنده کردن آن و استفاده در سالاد یا مصرف به صورت خام می باشد. همچنین پیشنهاد می شود در صورت استفاده در غذا، آن را نیم پخت کنید تا خواص خود را از دست ندهد.

خواص کدو سبز

Ø®Ù?اص کدÙ? سبز

دلایلی که شما را متقاعد می کند کدو سبز بخورید!

1-بهبود روند هضم غذا

ترکیبات موثر موجود در کدو سبز باعث کاهش مشکلات مربوط به هضم غذا مثل یبوست و مسائل گوارشی می شوند. کدو سبز حاوی مقادیر فراوانی آب و فیبر است و بعلاوه الکترولیت ها و مواد مغذی بی شماری دارد که همه و همه به سلامت دستگاه گوارشتان کمک می کنند. همچنین ثابت شده است که مصرف منظم کدو سبز از بروز زخم معده، سندروم روده تحریک پذیر یا IBS و سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

2- جلوگیری از پیری زودرس

پیری فرایندیست که ناشی از فعالیت سموم و رادیکال های آزاد در بدن و التهاباتیست که در طول زندگی همه ما در بدن رخ می دهد؛ اما خبر خوب اینجاست که آنتی اکسیدان ها می توانند این سموم و التهابات را از بین ببرند. کدو سبز به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها و ریز مغذی های ضد التهابی از بدن در مقابل رادیکال های آزاد و التهابات محافظت می کند.

...

برای آشنایی با سایر خواص کدو سبز بر روی لینک زیر کلیک کنید:

خواص کدو سبز برای دیابت، چاقی، لاغری و نحوه مصرف صحیح آن

  • setareh bagheri
  • ۰
  • ۰

در این مطلب با کمک چندین مجله معتبر پزشکی، از عوارض جانبی، کاربردها، نحوه استفاده و نکات مهم دیگر پیرامون قرص دیمن هیدرینات برای شما خواهیم گفت. طی چند روز سعی کرده ایم مقاله ای کامل به شما ارائه کنیم.

دلیل تجویز دیمن هیدرینات چیست؟

دیمن هیدرینات در درمان سرگیجه، تهوع، بیماری مسافرت و همچنین سرگیجه ناشی از بیماری‌های که بر روی بخش دهلیزی گوش اثر می‌گذارند (مانند التهاب پیچال) بکار برده می‌شود. این دارو به دسته ی آنتی هیستامینها تعلق دارد. این دارو با پیشگیری از مشکل در تعادل بدن عمل میکند. نام های تجاری:

  • Dramamine®
  • Dramamine® جویدنی

نحوه استفاده از این دارو چگونه است؟

دیمن هیدرینات بصورت قرص خوراکی و جویدنی همراه یا بدون غذا مصرف میشود. برای پیشگیری از بیماری مسافرت، اولین دوز باید 30 دقیقه تا 1 ساعت قبل از مسافرت یا حرکت (ماشین و…) مصرف شود. برای افراد 12 ساله و بالاتر، دیمن هیدرینات هر 4 تا 6 ساعت در مواقع لزوم برای درمان و پیشگیری از بیماری ماشین گرفتگی (سرگیجه ی ناشی از حرکت) مصرف میشود. برای کودکان زیر 12 سال هم دیمن هیدرینات هر 8 تا 6 ساعت در مواقع لزوم مصرف میشود. به دستورالعمل نوشته شده برروی جعبه با دقت توجه کنید و قسمتهایی که متوجه نمیشوید را از پزشک سوال کنید. دیمن هیدرینات را دقیقا برطبق نسخه مصرف کنید و از استفاده ی کمتر یا بیشتر این دارو اجتناب کنید.

از دادن دیمن هیدرینات به کودکان زیر 2 سال بپرهیزید مگر در مواقعی که پزشک تشخیص دهد.

استفاده های دیگر دیمن هیدرینات

چه احتیاط هایی باید انجام گیرد؟

عوارض جانبی دیمن هیدرینات چیست؟

توضیحات بیشتر را با کلیک بر روی لینک زیر بخوانید:

قرص دیمن هیدرینات- عوارض، نحوه استفاده اصولی و ...

  • setareh bagheri